چگونه مقاله های علمی بنويسيم؟ (۴)

۳. چکیده

چکیده هر مقاله در واقغ یک مقاله کوچک است و مثل یک مقاله کامل شامل قسمتهای مقدمه، متدولوژی، نتیجه گیری و بحث بر روی نتیجه است. از آنجایی که چکیده مقاله بسیاری از مواقع به طور مستقل از مقاله در بانک های اطلاعاتی قرار میگیرد بایستی از هر حیث از مقاله اصلی مستقل باشد یعنی از مراجع مقاله در آن استفاده نشده باشد یا اگر استفاده شده است مرجع به طور کامل در خود چکیده ذکر شود چون ممکن است خواننده ای که چکیده مقاله را میخواند به اصل مقاله دسترسی نداشته باشد و از خود چکیده باید بتواند بفهمد به چه مرجعی در آن ارجاع داده شده است. به علاوه از اختصارهایی که در مقاله استفاده (و معرفی) شده است نباید در چکیده استفاده شود مگر اینکه در خود چکیده اختصار تعریف شده باشد و الا چکیده مستقل از مقاله اصلی نخواهد بود. بهتر است چکیده با یک یا دو جمله در مورد پیش زمینه موضوع مورد بحث مقاله آغاز شود و در یک تا نهایتاْ سه جمله به بیان مساله ای بپردازد که در مقاله از آن صحبت شده است (مقدمه) بعد از آن بایستی متد مورد استفاده در مقاله بیان شود  و مشخص شود چه جنبه هایی از مساله مورد مطالعه قرار گرفته است (متدولوژی) سپس به بیان اصلی ترین نتایج مقاله پرداخته میشود (نتیجه گیری) دقت کنید که در عین این که مقالات معمولاْ نتایج متعددی را در بخش نتیجه گیری بیان میکنند فقط اصلی ترین نتایج بایستی در چکیده ذکر شوند. در نهایت بایستی در یک یا دو جمله مشخص شود که نتایج ذکر شده چه اهمیتی دارند (بحث بر روی نتایج). حداکثر طول چکیده در بین ژورنالهای مختلف متغیر بوده و معمولاْ چیزی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ کلمه است و معمولاْ نباید بیش از یک پاراگراف باشد. کنفرانسهایی که از چکیده برای ارزیابی مقاله استفاده میکنند در برخی موارد اجازه میدهند که چکیده تا ۴۰۰ کلمه هم باشد و این تازه غیر از برخی کنفرانسهاست که از چکیده طولانی (extended summary) برای ارزیابی مقاله ها استفاده میکنند. چکیده های طولانی معولاً بین ۲ تا ۴ صفحه هستند. بعد از چکیده مقاله در بعضی ژورنالها و یا کنفرانس ها بخشی به اسم کلمات کلیدی وجود دارد که بایستی در آن کلمات کلیدی مقاله ذکر شوند. توصیه میکنم به بخش چکیده و کلمات کلیدی توجه ویژه داشته باشید چون که از واژگان کلیدی برای طبقه بندی مقاله ها در برخی بانک های اطلاعاتی استفاده میشود و هرچه واژگان کلیدی بهتر و درست تری را انتخاب کنید احتمال این که مقاله تان توسط کسانی که واقعاْ در زمینه کاری مقاله شما کار میکنند خوانده شود بیشتر است. نکته آخر این که چکیده مقاله مثل ویترین مقاله است. چکیده خوب هم تاثیر مثبت بر داورهای مقاله شما و ادیتور ژورنال دارد و هم این که نقش اساسی در جلب خواننده های بالقوه بازی میکند. توجه کنید که شمار زیادی از خوانندگان بالقوه مقاله شما از روی چکیده تصمیم میگیرند که مقاله را بخوانند یا نه. بنابراین بهتر است در عین این که بازاریابی خوبی از طریق چکیده برای مقاله تان میکنید در مورد نتایج بلوف نزنید چون تاثیر بسیار بدی بر خواننده و داور مقاله خواهد داشت.

/ 2 نظر / 11 بازدید
محمد باقر خميسی نسب

من دانشجوی سال آخر مکانیک جامدات هستم. دو راه حل از شما میخواستم ۱)میخواستم وبسایتی برای بچه های گروه مکانیک بسازم.اما نه میدونم اسم سایت رو چی بزارم ونه میدونم از کجا مطلب ونرم افزار مکانیک جور کنم . ۲)برای امتحان ارشد چه کار کنم؟